Onderzoek: Overheid en bedrijfsleven zorgen voor snellere importprocedures haven Rotterdam

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat samen met de bedrijven in de Rotterdamse haven maatregelen nemen om de verplichte importkeuring en de doorstroming van goederen sneller te laten verlopen. Bij een onderzoek in opdracht van de NVWA en Deltalinqs (de vereniging van bedrijven in het Haven-Industrieel Complex Rotterdam) zijn 6 verbetermogelijkheden voor importprocedures gedefinieerd. De overheid en de betrokken bedrijven gaan via Deltalinqs komend jaar samen met deze 6 aanbevelingen aan de slag.

Rotterdam is een belangrijke aanlandingshaven voor agrarische en andere producten die via een keurpunt het grondgebied van de EU binnenkomen. De publiek private samenwerking in de keurketen is gebaat bij een snellere en betere doorstroming van veterinaire goederen en groenten en fruit.

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat bijna 40% van de partijen in de haven van Rotterdam later wordt gelost dan de eerder opgegeven aankomstdatum. Ook zijn er duidelijke piekmomenten bij keurpunten vastgesteld. De maatregelen om processen sneller en voorspelbaarder te laten verlopen variƫren van verhoging van de kwaliteit van papierwerk, verbetering van digitale processen en laboratoriumonderzoek, ruimere openingstijden van de keurpunten, vergroting van opslagmogelijkheden en een dynamische planning op basis van een verwacht controle-regime.

Het onderzoek in opdracht van Deltalinqs en de NVWA is uitgevoerd door het adviesbureau Ecorys en is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Meerjarenprogramma Topsector Logistiek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ontwikkelingen rondom de Brexit stonden los van dit initiatief.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA (088) 223 37 00 of met de heer E. Kotylak van Deltalinqs via kotylak@deltalinqs.nl of (010) 402 03 99.

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).