Niet-voorverpakte levensmiddelen: verplichtingen

Niet-voorverpakte levensmiddelen zijn levensmiddelen die niet voorverpakt aan de eindverbruiker/grote cateraar te koop worden aangeboden. Of levensmiddelen die op de plaats van verkoop, op verzoek van de consument, worden verpakt. Producten die op verzoek van de klant worden voorverpakt vallen hier ook onder.

De 2 groepen niet-voorverpakte levensmiddelen

  • Voor verkoop aangeboden in de winkel of op een andere plaats, om vervolgens mee naar huis te nemen. Voorbeelden zijn:
    • de supermarkt
    • versspeciaalzaak
    • ambachtelijke bakker/slager et cetera
    • op de markt (of straathandel)
  • Gerechten direct geconsumeerd na aankoop, of na consumptie betaald. Voorbeelden zijn:
    • horecabedrijven en catering
    • andere maaltijdverstrekkers

Allergeneninformatie

Allergeneninformatie betreft de vermelding, zoals bedoeld in Verordening (EU) 1169/2011 artikel 9, 1e lid, onderdeel c, en bijlage II met overzicht van verplichte 14 allergenen.

Supermarkt, versspeciaalzaak, ambachtelijk bedrijf, markthandelaar

Bij bovengenoemde bedrijven kunnen de situaties met de levensmiddelen nog zeer verschillend zijn. De Beslisboom voorverpakt/niet-voorverpakte levensmiddelen helpt u helder te krijgen welke gegevens u bij welke vorm van aanbieding moet verstrekken.

Allergeneninformatie: op de plaats waar deze producten te koop aangeboden zijn, is duidelijk zichtbaar vermeld waar de allergeneninformatie over deze producten beschikbaar is. Als producten op meerdere plaatsen aangeboden zijn, is de vermelding op meerdere plaatsen aangebracht.

Horecabedrijven

Hier is alleen sprake van producten die op verzoek van de klant worden geserveerd. Ook bij deze locaties moet duidelijk kenbaar gemaakt worden, waar de allergeneninformatie beschikbaar is of hoe deze op te vragen is.

Allergeneninformatie: op de plaats van verkoop of serveren schriftelijk of elektronisch beschikbaar gesteld. Is vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar. Situaties waarbij de alergeneninformatie mondeling mag:

  • Als de de eigenaar of werknemer de allergeneninformatie altijd direct en op een juiste manier vertelt aan de consument of gast, vóórdat de aankoop of keuze plaatsvindt.
  • Als de allergeneninformatie altijd schriftelijk of elektronisch beschikbaar is voor de medewerkers en de NVWA.
  • Als op de plaats van verkoop een duidelijk zichtbare vermelding aangebracht is die de consument en/of gast duidelijk maakt bij het personeel terecht te kunnen voor de allergeneninformatie.