NVWA geeft geblokkeerde bedrijven ontheffing voor kalveren geboren na 1 januari 2018

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geeft alle bedrijven die geblokkeerd zijn in het onderzoek naar onregelmatigheden bij het registreren van runderen in het Identificatie & Registratiesysteem (I&R) een ontheffing om kalveren die geboren zijn na 1 januari 2018 af te voeren van het bedrijf. De bedrijfsblokkade van de bedrijven blijft verder van kracht.

Foto kalvertransport

De uitzonderingspositie voor deze kalveren wordt toegekend om dierenwelzijnsproblemen op de bedrijven te voorkomen. Deze kalveren die zijn geboren na 1 januari 2018 maken geen onderdeel uit van het onderzoek naar onregelmatigheden met I&R. De ontheffing voor dieren geboren na 1 januari 2018 geldt vanaf 4 mei 2018. De NVWA en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zorgen ervoor dat betrokken veehouders via een schriftelijk besluit en een bericht in Mijn RVO.nl’ worden geïnformeerd. Daarnaast worden de ontheffingen zo snel mogelijk op dierniveau zichtbaar in het I&R systeem. Het kan tot na het weekend duren totdat dit voor alle betrokken bedrijven is geregeld.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB) deed op 3 mei 2018 uitspraak in een voorlopige voorzieningsprocedure. De rechter heeft bepaald dat de bedrijfsblokkade op het betrokken bedrijf terecht is opgelegd, maar dat kalveren die na 1 januari 2018 zijn geboren van het bedrijf verplaatst mogen worden. Door het verlenen van een ontheffing voor alle geblokkeerde bedrijven, worden alle bedrijven nu gelijk behandeld.

Toevoeging 8 mei 2018: Bovengenoemde ontheffing geldt niet voor bedrijven waarbij tijdens een fysieke inspectie door de NVWA is vastgesteld dat zij kalveren houden die zijn geboren na 1 januari 2018 die niet aan de regeling I&R voldoen. Bij die bedrijven maken die kalveren namelijk wel onderdeel uit van het I&R-onderzoek.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA (088) 22 33 700.

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum via de website of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).