Verbod reclame en sponsoring tabak, e-sigaretten en navulverpakkingen

Reclame maken voor tabaksproducten of aanverwante producten (elektronische sigaretten en navulverpakkingen/patronen - beide met en zonder nicotine - en voor roken bestemde kruidenproducten) is verboden. Dit geldt voor detaillisten, producenten, groothandelaren en importeurs. De NVWA controleert op alle mogelijke vormen van marketing, promotie, reclame en sponsoring voor deze producten.

De wet omschrijft reclame als elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten of aanverwante producten te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct, e-sigaret of navulverpakking tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft. Welke middelen of technieken daarvoor worden gebuikt doet niet ter zake.

Voorbeelden van reclame zijn niet-reguliere presentatie van producten in verkooppunten en het gratis laten proeven van producten.

Sponsoring

De wet omschrijft sponsoring als elke openbare of particuliere economische bijdrage aan een activiteit, evenement of persoon, die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct, e-sigaret of navulverpakking tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft.

Een voorbeeld van sponsoring is bijvoorbeeld het geven van een geldelijke bijdrage aan een evenement in ruil voor een reclame-uiting.