NVWA toezicht naleving reclameverbod en sponsorverbod

Bij de verkoop van tabaksproducten of aanverwante producten wordt onderscheid gemaakt tussen verkooppunten enerzijds en tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaken anderzijds.  Aanverwante producten zijn elektronische sigaretten en navulverpakkingen of navulpatronen - beide met en zonder nicotine - en voor roken bestemde kruidenproducten. Alleen in tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaken is reclame onder voorwaarden nog toegestaan. Er is sprake van een speciaalzaak als een verkooppunt een afsluitbare eigen toegang, een verkoopvloeroppervlakte van 10 m2 en een totaal assortiment aan tabaksproducten en aanverwante producten van ten minste 90 merkenversies heeft. De reclameregels voor speciaalzaken zijn terug te vinden in de Tabaks- en rookwarenregeling.

Voorbeelden van verkooppunten, niet zijnde een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak zijn:

  • supermarkten
  • tankstations
  • horecagelegenheden
  • cafetaria's
  • e-sigarettenwinkels met minder dan 90 merkenversies
  • verkoop op evenementen en festivals

In deze verkooppunten is het alleen toegestaan de producten voor de verkoop op een reguliere wijze te presenteren in een gesloten verpakking met een normale prijsaanduiding tegen een neutrale achtergrond. Lees meer over de presentatie van de producten.

Ook is het niet toegestaan om producten met de merknaam van een tabaksproduct of aanverwant product te presenteren of te verkopen. Denk daarbij aan asbakken, parasols en posters. Uw bedrijf of evenement laten sponsoren door een tabaks- of e-sigarettenfabrikant is verboden.

Toezicht

Inspecteurs van de NVWA controleren alle mogelijke locaties, media en middelen waar sprake kan zijn van reclame voor tabaksproducten of aanverwante producten of sponsoring door tabaksfabrikanten. Voorbeelden zijn:

  • verkooppunten van tabaksproducten en aanverwante producten (supermarkten, tankstations, horeca et cetera) en speciaalzaken
  • gedrukte media (kranten, tijdschriften, folders)
  • buitenlocaties (billboards, posters in bushokjes en op stations)
  • radio en televisie
  • internet

Bij een overtreding kan zowel het verkooppunt waar de reclame aanwezig is, als degene die de reclame plaatste, of de sponsor een boete krijgen.