Driekwart gecontroleerde maatwerktransporten mest voldoet niet aan de regels

De NVWA controleerde in de maanden augustus en september circa 60 maatwerktransporten zonder GR/GPS van dierlijke mest. Dit zijn transporten zoals boer-boer, waarbij geen geregistreerd intermediair hoeft te worden ingezet. 76% van de gecontroleerde transporten voldeed niet aan de voorwaarden die gelden voor maatwerkvervoer zonder GR/GPS. Blijft verbetering uit, dan kan de uitzondering voor maatwerkvervoer heroverwogen worden.

Vanggewas na mais
Beeld: ©NVWA

In de maanden augustus en september 2025 zijn er in Nederland ongeveer 11.000 maatwerktransporten van dierlijke mest uitgevoerd. Maatwerkvervoer is bedoeld voor korte afstanden tussen de leverancier en de afnemer of vervoer naar percelen in eigen gebruik in de grensregio’s. Ook deze mesttransporten moeten vooraf volledig worden gemeld. Op die manier is ook de controle op deze transporten mogelijk.

Maatwerkvervoer biedt ruimte, maar vraagt zorgvuldigheid

Maatwerkvervoer geeft ondernemers werkruimte en flexibiliteit. Zij besparen kosten van een intermediair en hoeven geen GR-apparatuur te gebruiken tijdens het transport en het nemen van een monster en het wegen met een geijkt weegwerktuig is niet verplicht. Die ruimte is echter geen vanzelfsprekendheid. Het is een uitzondering op het reguliere standaard mestvervoer en kan alleen blijven bestaan als vooraf duidelijk is wat wanneer en naar wie wordt vervoerd.

Resultaten recente controles

Tijdens de recente controle van circa zestig transporten, onderzocht de NVWA of de uitvoering overeenkomt met de meldingen in rVDM. Als belangrijkste punt is uit een aantal controles naar voren gekomen dat er geen mesttransport heeft plaatsgevonden naar een andere afnemer. Verder zijn de volgende zaken naar voren gekomen:

  • Het transport in rVDM is pas gemeld nadat het transport al heeft plaatsgevonden (dus achteraf). Waarbij de variatie van het achteraf melden sterk uiteenliep, van dezelfde dag tot transporten van maanden geleden.
  • Eén of meerdere onjuiste kentekens van de voertuigen werden opgegeven.

In de gevallen waar niet aan de voorwaarden is voldaan is een rapport van bevindingen opgemaakt welke kan leiden tot een bestuurlijke boete.

Heroverweging uitzonderingsregeling

Wanneer een uitgevoerd transport pas achteraf wordt geregistreerd, houdt dit automatisch in dat er op het moment van het transport geen gebruik werd gemaakt van rVDM. Bij constatering hiervan kan een boete van €1.500 worden opgelegd. Blijft verbetering uit bij de maatwerktransporten, dan wordt de uitzondering heroverwogen.

Maatwerkvervoer steunt op vertrouwen en transparantie

De regeling voor maatwerkvervoer zonder GR/GPS steunt op vertrouwen, transparantie en correcte registratie. Alleen als de meldingen tijdig en juist worden gedaan, blijft het systeem controleerbaar.

De NVWA voert de controles op maatwerkvervoer in de periode vóór 1 januari 2026 nog een keer uit. Daarbij wordt opnieuw gekeken naar de tijdigheid en juistheid van de meldingen.

Om aan de regeling te voldoen moeten ondernemers:

  • De vooraanmelding en de startmelding doen voorafgaand aan het transport;
  • Wijzigingen van bijvoorbeeld kentekens, mestcodes en opmerkingscodes voor transport doorgeven
  • Bevestigen van het gewicht direct registeren
  • Afronding van het transport direct registreren
  • Zorgen dat de administratie de feitelijke uitvoering weerspiegelt.

Zie voor meer informatie: rVDM voor maatwerk vervoer | RVO.nl