NVWA vraagt consument om ervaringen met warmwater- en elektrische kruiken

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) nodigt consumenten uit om hun ervaringen te delen met het gebruik van alle soorten kruiken. De NVWA wil na een aantal meldingen over onveilige situaties bij het gebruik van kruiken een beter beeld krijgen van de omvang, ernst en mogelijke risico’s.

In witte handdoek gewikkelde kruik in lege witte wieg met knuffelbeer in de hoek
Beeld: ©NVWA

Kruiken worden gebruikt om het lichaam aan op te warmen. Sinds 2020 heeft de NVWA 23 meldingen van consumenten ontvangen over hun ervaring met een warmwater- of elektrische kruik. Deze meldingen gingen vooral over kruiken die lekten of ontploften.

Ervaringen delen

Wanneer u de afgelopen 4 jaar problemen heeft gehad met warmwater- en elektrische kruiken, zoals een lek of een andere gevaarlijke situatie, deel deze ervaring dan met de NVWA. De resultaten van het onderzoek helpen de NVWA om de eventuele risico’s beter in kaart te brengen. De resultaten worden daarnaast besproken met andere Europese toezichthouders en met het bedrijfsleven. Meedoen aan de enquête

Producenten verantwoordelijkheid

Producenten zijn er verantwoordelijk voor dat ze veilige producten op de markt brengen. Wanneer er onverhoopt toch iets mis blijk te zijn, moeten zij consumenten waarschuwen en onveilige producten terugroepen.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, telefoonnummer (088) 22 33 700.

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).