Jaaroverzicht 2020 EU houtverordening (EUTR)

De NVWA inspecteert elk jaar risicogericht marktdeelnemers. Dat zijn bedrijven die hout in de EU op de markt brengen. Zij moeten voldoen aan een stelsel van zorgvuldigheidseisen en het hout mag niet illegaal gekapt zijn.

Houtverordening 2020, afgeronde inspecties

herinspectieeerste inspectie
akkoord615
niet akkoord310
Brontabel als csv (65 bytes)

In 2020 zijn 34 inspecties afgerond. Dit betrof onder meer bedrijven die hout of producten van hout uit China, Oekraïne, Brazilië, Nigeria, Ecuador en Kameroen importeerden. Bij niet naleving van de Houtverordening kan de NVWA een last onder dwangsom opleggen en zal deze bij aanhoudend overtreden innen.

In 2020 zijn er 4 lasten ter voorkoming van herhaling opgelegd. Ook heeft de NVWA herinspecties uitgevoerd op eerder opgelegde lasten. Daarbij is bij 3 bedrijven geconstateerd dat zij nog steeds niet voldoen aan de Houtverordening. De NVWA gaat over tot het innen van de dwangsommen die variëren tussen 100.000 en 163.000 euro. Het geinde geld gaat naar de Algemene Middelen. Voor een aantal bedrijven die eind 2020 zijn uitgevoerd en die niet akkoord zijn bevonden wordt nog een last opgelegd.

Als de legaliteit van hout niet kan worden aangetoond, kan de NVWA het hout vastzetten en de overtreder verplichten het hout op eigen kosten te vernietigen. Reeds verkochte partijen illegaal hout moet de overtreder dan terughalen. Dit is in 2020 bij één importeur gebeurd, de tweede partij moet nog worden vernietigd. Eén importeur is een last opgelegd om te voorkomen dat een partij op de markt wordt gebracht. Drie vastgezette partijen zijn uiteindelijk vrijgegeven, omdat de legaliteit kon worden aangetoond. Deze bedrijven krijgen wel een last ter voorkoming van herhaling.

Bestuursrechtelijke trajecten

TrajectAantal
LOD4
vernietigen2
vastzetten4
preventief1
Brontabel als csv (66 bytes)

Strafrechtelijke onderzoeken

De NVWA werkt samen met de politie onder leiding van het functioneel parket in een aantal strafrechtelijke onderzoeken gericht op de import van hout.

Inspecties op papieren producten

In 2020 is de NVWA gestart met het inspecteren van bedrijven die papieren producten zoals tasjes, kartonnen dozen, servetten mporteren. Voorlopige conclusie is dat veel bedrijven denken dat zij gecertificeerd materiaal kopen omdat de leverancier gecertificeerd is. Echter een gecertificeerd bedrijf kan ook niet-gecertificeerde goederen verkopen. Enkel de vermelding van de certificeringsclaim op de invoice is bewijs van aankoop van gecertificeerde goederen. Dit project loopt door in 2021.

2021

In 2021 gaat de NVWA extra inspecteren op zendingen mutiplex en triplex en houten meubels uit China.

Zorgvuldigheidsverplichting verduidelijkt

Een recente uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2020:2571) heeft de  zorgvuldigheidsverplichting voor marktdeelnemers verduidelijkt:

‘Na het importeren of brengen van hout op de markt, blijft een bedrijf tenminste 2 jaar marktdeelnemer. Ook al stopt een bedrijf met importeren of op de markt brengen van hout, de verplichtingen uit de Houtverordening blijven nog tenminste 2 jaar op een bedrijf rusten.

In die periode moet een bedrijf een stelsel van zorgvuldigheidseisen in zijn bedrijfsvoering hebben en evalueren en dit stelsel ook toepassen op partijen die worden geïmporteerd. Dit zijn 2 aparte elementen van de zorgvuldigheidsverplichting waaraan een marktdeelnemer moet voldoen.’