Wat gebeurt er nadat ik een onveilig levensmiddel heb gemeld?

U heeft als bedrijf bij de NVWA een melding gedaan van een onveilig levensmiddel. Op deze pagina leest u wat wij met uw melding doen. En wat u zelf nog moet doen.

Na uw melding

U heeft een melding gedaan via het Meldingsformulier GFL. Deze melding komt binnen bij onze voedselveiligheidsexperts.

Wij versturen een ontvangstbevestiging van uw melding

U krijgt direct na uw melding per mail een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging met de inhoud van uw melding en een referentienummer.

U neemt uw verantwoordelijkheid en onderneemt direct actie

Wacht niet op een terugkoppeling van de NVWA. Neem direct de maatregelen die de onveiligheid wegnemen.

Heeft u op een later tijdstip aanvullende informatie, dan kunt u de melding aanvullen door een e-mail te sturen naar info@nvwa.nl. Vermeld daarbij het referentienummer.

Als u uw verantwoordelijkheid neemt en direct de juiste actie(s) onderneemt, dan reageren wij verder niet op uw melding. Leg uw acties goed vast. We kunnen hier later naar vragen.

Wij beoordelen uw melding

Onze experts beoordelen uw melding zo snel mogelijk. De meldingen met het hoogste risico pakken we als eerste op. Wat we met uw melding doen, is afhankelijk van de aard en ernst van uw melding en de informatie op het meldformulier over de maatregelen die u neemt. Er zijn 3 opties.

1. Er zijn risico's, en de maatregelen die u neemt zijn onvoldoende

Gaat het om een probleem met een direct risico zoals allergenen of een microbiologische afwijking? Dan reageren we vaak dezelfde dag nog. In andere gevallen nemen we contact op binnen 2 werkdagen na uw melding.

2. Er ontbreken gegevens

We nemen contact met u op. Dit kan ook nog enkele dagen na de melding gebeuren. Bijvoorbeeld omdat we aanvullende informatie nodig hebben.

3. Uw maatregelen zijn voldoende

We reageren niet op uw melding. Wel kijken we steekproefsgewijs of als onderdeel van een reguliere inspectie of u de beschreven maatregelen daadwerkelijk heeft genomen en deze correct zijn uitgevoerd. We kunnen een steekproef direct na de melding doen, maar ook op een later moment.

Check of u een veiligheidswaarschuwing moet publiceren

U moet consumenten via een veiligheidswaarschuwing waarschuwen als ze het onveilige levensmiddel kunnen hebben gekocht, en er geen andere maatregelen zijn die hen voldoende tegen de onveiligheid beschermen. U geeft consumenten in de veiligheidswaarschuwing het advies het levensmiddel niet te gebruiken, terug te brengen of weg te gooien.

Deze veiligheidswaarschuwing moet aan voorwaarden voldoen. Bekijk hiervoor de eisen inhoud en communicatie veiligheidswaarschuwing.

U moet met de veiligheidswaarschuwing een zo groot mogelijk relevant publiek bereiken. Hiervoor is het belangrijk dat u de aankondiging van de actie aan ons toestuurt. Per situatie bepalen we of het noodzakelijk is de veiligheidswaarschuwing over te nemen voor een groter bereik. Wij plaatsten de waarschuwing dan op onze eigen site, en delen het via Facebook en X, en via een nieuwsbrief.

RASFF meldingen bij internationale handel

Wij zijn verplicht om via het ACN/RASFF systeem bij de Europese Commissie te melden als een onveilige partij vanuit Nederland naar andere EU-landen en niet-EU-landen is gegaan. Deze informatie is bedoeld om de toezichthouders van deze landen te informeren. Deze informatie is (deels) vertrouwelijk. U kunt het openbare deel inzien via de database van RASFF.