Terugroepactie non-food product: eisen inhoud en communicatie
Wilt u als ondernemer een gevaarlijk product terugroepen? Lees hoe u dat moet doen en welke oplossingen u consumenten moet bieden.
Check wie het product moet terugroepen
Het is afhankelijk van uw rol in de keten welke verplichtingen u heeft, en dus ook of u de terugroepactie (product recall) voor een gevaarlijk product moet organiseren. In de praktijk ligt de verantwoordelijkheid meestal bij de fabrikant of bij de importeur die de producten in de Europese Unie (EU) op de markt heeft gebracht.
Meer informatie
- Ga naar het dossier over de Verordening Algemene Productveiligheid (General Product Safety Regulation, GPSR) om te zien wat u als fabrikant, importeur, distributeur of ander type marktdeelnemer moet doen als een van uw producten gevaarlijk blijkt te zijn.
- Kijk ook naar het Stappenplan terugroepactie voor een onveilig product (non-food) op het Ondernemersplein. Hier kunt u ook nagaan wat uw rol is.
Vrijwillige of verplichte terugroepactie
U kunt zelf een terugroepactie starten. Een toezichthouder als de NVWA kan u hier ook toe verplichten.
Welke oplossingen moet ik bieden bij een terugroepactie?
Over het algemeen moet u consumenten minstens 2 van deze 3 oplossingen bieden:
- reparatie
- vervanging
- terugbetaling van de productwaarde
Kijk voor meer informatie in het dossier over de GPSR.
Aanvullende voorwaarden
Daarnaast geldt het volgende:
- Bied redelijke oplossingen aan. Ze mogen een consument niet te zwaar belasten.
- Reparatie door de consument zelf mag alleen als dit veilig en eenvoudig is.
- Houd rekening met het milieu bij het verwijderen van teruggeroepen producten. Probeer dit duurzaam te doen.
Terugroepbericht: gebruik Europees model
U moet de terugroepactie schriftelijk communiceren met een terugroepbericht. Dit wordt ook wel een veiligheidswaarschuwing genoemd. Hiervoor kunt u het model van de Europese Commissie gebruiken. U voldoet dan aan de wettelijke eisen.
Wat moet er in het terugroepbericht staan?
In het model kunt u zien wat er in het terugroepbericht moet staan. We zetten het hier nog een keer voor u op een rij.
Titel: terugroepactie in verband met de productveiligheid
Boven het terugroepbericht zet u: Terugroepactie in verband met de productveiligheid. Dit staat ook al in het model.
Deze titel wijkt iets af van de titel in de Nederlandse vertaling van de Verordening Algemene Productveiligheid (GPSR). Maar wij adviseren u om deze titel toch te gebruiken, omdat hij duidelijker is voor consumenten.
Waar moet ik het terugroepbericht plaatsen?
Informeer uw klanten
Heeft u contactgegevens van klanten? Gebruik deze dan om ze te informeren over de terugroepactie. U kunt bijvoorbeeld een mailing sturen.
Let hierbij op het volgende:
- Kunt u achterhalen welke klanten het product hebben aangeschaft? Deze klanten moet u zo snel mogelijk informeren.
- Heeft u een productregistratiesysteem of loyaliteitsprogramma? Vraag klanten dan of ze op de hoogte gehouden willen worden van terugroepacties en veiligheidswaarschuwingen, en hoe u ze dan mag benaderen.
Informeer consumenten via openbare kanalen
Kunt u niet alle getroffen consumenten rechtstreeks bereiken? Communiceer de terugroepactie dan via andere kanalen. Kies bijvoorbeeld voor de volgende mogelijkheden:
- terugroepbericht op de homepage van uw website
- terugroepbericht op social media als Facebook, X en Instagram
- terugroepbericht in een krant of huis-aan-huisblad
- een oproep in uw reclamefolder
- opvallende posters bij de ingang en bij de kassa
De NVWA plaatst de terugroepactie ook op nvwa.nl, om nog meer consumenten te informeren. Hieronder leest u hoe u dat kunt regelen.
Meld de terugroepactie bij de NVWA
U moet het terugroepbericht aan ons voorleggen. Als wij hiermee akkoord zijn, brengt u het terugroepbericht naar buiten.
Wij zetten het bericht door
Wij vermelden de terugroepactie op onze website, social media (Facebook en X) en in een nieuwsbrief om nog meer consumenten te informeren. Daarbij verwijzen we naar het terugroepbericht op uw website. Let daarom op het volgende als u het terugroepbericht aan ons stuurt:
- Stuur de foto of afbeelding van het product als apart jpg-bestand mee.
- Vermeld een link naar de pagina op uw website waar het terugroepbericht te vinden is.
Bekijk de waarschuwingen voor onveilige non-foodproducten en onveilig voedsel op nvwa.nl.