TRACES-account aanvragen voor de NVWA
Wilt u in TRACES kunnen werken? Vraag dan eerst een EU-login account aan. Vraag vervolgens een TRACES-rol aan. Uw aanvraag moet daarna worden goedgekeurd. Soms zullen wij dit doen, maar soms kan ook een collega binnen uw bedrijf dit doen. Bekijk welke stappen u moet zetten om een account in TRACES te krijgen.
Let op: deze handleiding geldt niet voor de EUDR. Meer informatie over TRACES gebruiken voor de EUDR vindt op de website van de EU.
TRACES in verschillende talen
De instructie hieronder beschrijft de stappen in het Nederlands. Het kan zijn dat u de EU-site in het Engels ziet. U kunt rechtsboven op de EU-site een andere taal kiezen. De stappen blijven hetzelfde.
1. Maak een EU-login account aan
Heeft u al een EU-login account? Sla dan deze stap over.
- Ga naar de login-pagina van TRACES.
- Klik op ‘Account aanmaken’.
- Maak een account aan door alle velden in te vullen. Gebruik uw eigen naam en uw werk-mailadres. Dit gebruikt u later om in te loggen en certificaten aan te maken.
- U ontvangt automatisch een e-mail, gebruik deze om een wachtwoord aan te maken.
- U heeft nu een EU-login.
2. Voeg multifactor-authenticatie toe
Heeft u al multifactor-authenticatie voor de EU? Sla dan deze stap over.
- Installeer eerst de EU-login app op uw smartphone. U vindt deze app in de appstore, of de Play store. Lukt dit niet? Neem dan per mail contact op met EU-login External support.
- Open de app en kies voor ‘Registreren’.
- Open de volgende pagina op uw computer: https://ecas.ec.europa.eu/cas/mobile.
- Log in op uw computer en kies 'Een mobiel apparaat toevoegen'.
- Geef uw telefoon een naam, en kies een pincode. Onthoud deze goed, u heeft deze pincode later nodig om in te loggen.
- Klik op ‘Doorgaan’ en scan de QR-code die op uw computerscherm staat met uw telefoon. Vul de Pincode in.
- U krijgt nu een pushbericht op uw mobiel van de EU-login app. Open dit bericht. Daarna werkt de koppeling pas.
- Als laatste gaat u naar de website van de EU. Zet een vinkje bij 'Multifactorauthenticatie altijd vereist'.
3. Vraag een rol aan in TRACES
- Ga opnieuw naar de login-pagina van TRACES.
- Log in met de gegevens die u in de vorige stap heeft aangemaakt. En gebruik de multifactor-authenticatie die u heeft ingesteld.
- U gaat nu voor uzelf een rol aanmaken in TRACES. Kies hiervoor de rol ‘Exploitant’.
- Zoek uw bedrijf in het zoekvenster. U kunt zoeken op uw erkenningsnummer of UBN-nummer als u dat heeft. Kunt u uw bedrijf niet vinden? Stuur dan een mail naar onze Helpdesk TRACES. Wij kunnen uw registratie toevoegen.
- Klik vervolgens op ‘Machtiging aanvragen’. Geef hier de reden van uw aanvraag op en extra contactgegevens als daarom wordt gevraagd.
- U moet nu zelf actie ondernemen om uw aanvraag te laten goedkeuren. Dit gaat niet automatisch.
- Heeft uw bedrijf al een administrator voor TRACES? Vraag deze om uw aanvraag goed te keuren.
- Neem anders contact op met onze Helpdesk TRACES. Geef hierbij uw volledige naam, gebruikersnaam en mailadres door, zoals deze in uw aanvraag staan.
4. U kunt TRACES gebruiken
Nadat uw account is goedgekeurd en geactiveerd, kunt u in TRACES inloggen. U kunt nu bijvoorbeeld gezondheidscertificaten aanmaken. Of een zending van dierlijke bijproducten melden. Kijk wat TRACES is en wat u ermee kunt.
Rollen beheren als administrator
Als administrator van uw organisatie kunt u verzoeken van nieuwe gebruikers goedkeuren. U kunt dit pas doen als uw collega’s de stappen hierboven hebben gezet.
Aanvraag goedkeuren als administrator
- Ga in TRACES naar ‘Actors’ en dan ‘Gebruikers’.
- Kies bovenin de organisatie waarvoor u gebruikers wilt beheren. Dit kan voorkomen als u nevenvestigingen heeft.
- U kunt nu de nieuwe gebruiker zoeken, bijvoorbeeld op e-mailadres.
- Open het verzoek. U ziet nu alle rollen die uw collega heeft aangevraagd.
- Keur de rollen goed door op het groene vinkje achter de rol te klikken.
- Sla de wijzigingen op.
Op dezelfde manier kunt u ook gebruikers schorsen of verwijderen, met de andere opties in het scherm.