Inspectieresultaten claims over levensmiddelen door influencers 2025

De NVWA deed in 2025 onderzoek naar influencers die op Instagram levensmiddelen promoten. We controleerden of zij verboden claims gebruikten bij het aanprijzen van voedingssupplementen, sportvoeding en reguliere levensmiddelen zoals crackers.

In het kort: onderzoek naar claims door influencers

Veel influencers promoten producten via sociale-mediakanalen zoals Instagram. Ze moeten zich hierbij aan regels houden. Zo moet duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Ook mogen influencers geen onjuiste of misleidende informatie verspreiden. Bij online promoten van levensmiddelen gelden onder andere regels voor het gebruik van claims.

Influencers kunnen een certificaat behalen waarmee ze laten zien dat ze de regels voor online promoten kennen en hun volgers niet zullen misleiden. Het certificaat is een initiatief van de branchevereniging voor datagedreven marketing DDMA, Stichting Reclame Code Commissie (SRCC) en de Bond van Adverteerders (BVA). Het certificaat is 1 jaar geldig en moet daarna steeds verlengd worden.

Van juni tot en met augustus 2025 onderzochten we het gebruik van claims door 15 influencers met een certificaat. In 23 van de 41 gecontroleerde Instagram-berichten kwamen we verboden claims tegen.

Inspectieresultaten: verboden claims door influencers

We onderzochten 41 Instagram-berichten van 15 influencers met een certificaat. In deze berichten promootten zij voedingssupplementen zoals visolie en eiwitpoeders. En andere levensmiddelen, zoals havermoutproducten, boter en crackers.

In 23 van de 41 onderzochte berichten kwamen we verboden claims tegen. Deze berichten voldeden niet aan de regels voor het gebruik van claims bij levensmiddelen. In totaal 10 influencers gebruikten verboden claims.

Medische claims

Bij 2 influencers kwamen we in een Instagram-bericht medische claims tegen. Medische claims gaan over het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte. Medische claims zijn altijd verboden bij levensmiddelen.

Een influencer beweerde bijvoorbeeld dat een product zou helpen bij het bestrijden van ontstekingen. Een andere influencer claimde dat een bepaald nutriënt in een product het risico op ziekten vermindert.

Gezondheidsclaims

In 18 berichten van 10 influencers kwamen we verboden gezondheidsclaims tegen. Een gezondheidsclaim is een bewering over het effect van een stof of product op de gezondheid. Een gezondheidsclaim moet wetenschappelijk bewezen zijn, en door de Europese Unie (EU) zijn beoordeeld en goedgekeurd.

Influencers deden beweringen over gezondheidsvoordelen van producten. Zoals de claim dat een product een positief effect heeft op de prostaat en de claim dat een product voor een toename van energie zorgt. Ook werden claims gedaan over gewichtsverlies. Het is verboden om bij het promoten van een product uitspraken te doen over de snelheid of de mate van gewichtsverlies. De claim ‘door dit product viel ik in korte tijd 6 kilo af’ is dus niet toegestaan.

Voedingsclaims

In 5 berichten van 4 influencers zagen we voedingsclaims die niet zijn toegestaan. Een voedingsclaim is een bewering over de samenstelling van een product. Voedingsclaims zijn alleen toegestaan als ze aan eisen van de EU voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld kloppen met wat er in het product zit.

We kwamen bijvoorbeeld in 1 van de onderzochte berichten de claim ‘hoog in eiwitten’ tegen. Maar er zat niet genoeg eiwit in het product om dit te mogen beweren.

Hoe hebben wij gehandhaafd?

Dit onderzoek was bedoeld om inzicht te krijgen in hoe influencers de regels voor het gebruik van claims bij levensmiddelen naleven. We hebben in dit onderzoek niet gehandhaafd bij overtredingen. Bij volgende onderzoeken naar claims door influencers kunnen we wel gaan handhaven.

Vervolgaanpak

We hebben de resultaten gedeeld met de DDMA, de initiatiefnemer van het certificaat voor influencers. Volgens Stichting Reclame Code (SRC) zorgt het certificaat in het algemeen voor minder overtredingen. Ons onderzoek laat zien dat veel influencers de regels rondom claims bij levensmiddelen waarschijnlijk nog niet goed kennen, ondanks het certificaat. We blijven toezicht houden op het gebruik van claims bij levensmiddelen, ook claims van influencers op sociale media.

Tips voor influencers

Benieuwd hoe u als influencer aan de regels kunt voldoen? Bekijk onze tips en checklists over producten promoten en verkopen via sociale media. U vindt hier ook informatie over het promoten van specifieke producten, zoals over voedingssupplementen en sportvoeding en cosmetica.

Tips voor consumenten

Wees als consument kritisch als influencers producten promoten. Claims kloppen niet altijd, of ze zijn niet bewezen. Sommige claims zijn verboden. Wees dus kritisch. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Lees waar u als consument op kunt letten.