Inspectieresultaten mest 2021

De bedrijven worden administratief en fysiek gecontroleerd op de verschillende stelsels binnen de Meststoffenwet.

De controles op de diverse stelsels kunnen veelal pas na afloop van een kalenderjaar worden afgerond, wanneer alle feiten zich hebben voorgedaan en de benodigde informatie compleet is. De afgeronde inspecties hebben betrekking op het jaar 2021.

Op basis van analyse en selectie van aanwezige gegevens, bevindingen uit andere onderzoeken en interne/externe signalen zijn in 2020 en 2021 46 bedrijven gecontroleerd.

Samenvatting

Van de in totaal 46 geïnspecteerde bedrijven is de helft niet akkoord bevonden. Het is belangrijk te noemen dat de bedrijven select zijn gekozen en dat de resultaten niet zijn te extrapoleren over alle bedrijven. Doordat de NVWA inspecties uitvoert op bedrijven die op basis van kennisgedreven en risicogerichte selecties naar voren zijn gekomen, is het te verwachten dat er bij de fysieke controles onregelmatigheden naar voren komen.

Deze controles kunnen naargelang de aanleiding van de controle betrekking hebben op de volgende onderwerpen: administratieve verplichting, aan- afvoer van meststoffen, gebruiksnormen, bedrijfsexcretie, verantwoordingsplicht, mestverwerkingsplicht, verantwoorde groei melkveehouderij en dierrechten. Van de 46 bedrijven zijn 23 bedrijven niet-akkoord en 23 bedrijven akkoord bevonden. De bedrijfsinspecties kunnen worden onderverdeeld in 3 soorten inspecties, namelijk: administratieve controles, gebiedsgericht handhaven en overige inspecties. De aanleiding voor het uitvoeren van een inspectie kan per inspectie verschillend zijn. In tabel 2 zijn de soorten inspecties per onderwerp weergegeven.

Inspectieresultaten

Voor de administratieve inspecties (COVID-19) zijn in totaal 7 bedrijven geïnspecteerd. Van deze 7 bedrijven zijn bij 6 bedrijven op de onderwerpen administratieve verplichtingen, gebruiksnormen, verantwoordingsplicht, mestverwerkingsplicht en dierrechten, de inspecties niet akkoord bevonden. 1 bedrijf is akkoord bevonden.

In het kader van gebiedsgericht handhaven zijn 17 bedrijven gezamenlijk met een ander toezichthoudende instantie geïnspecteerd. Van deze inspecties zijn 6 bedrijven niet akkoord bevonden op de onderwerpen administratieve verplichtingen, aan- en afvoer meststoffen, gebruiksnormen en dierrechten. 11 bedrijven zijn akkoord bevonden.

Overige inspecties: onder bedrijfsinspecties zijn 22 inspecties aangemaakt die voortkomen uit een andere inspectie en inspecties die op verzoek van de inspecteur zijn aangemaakt. Van deze 22 bedrijven zijn 12 bedrijven op de onderwerpen administratieve verplichtingen, aan- en afvoer van meststoffen, gebruiksnormen, bedrijfsexcretie, verantwoordingsplicht, mestverwerkingsplicht, verantwoorde groei melkveehouderij en dierrechten de inspecties niet akkoord bevonden. Bij 10 bedrijven zijn geen bevindingen geconstateerd.  

Tabel 1. Voor project gebiedsgericht handhaven (GGH) zijn onder andere bedrijfsinspecties uitgevoerd. De inspectieresultaten zijn ook opgenomen in Gebiedsgericht handhaven.

maatregelen aantal inspecties aantal akkoord aantal niet akkoord
Administratieve inspecties 7 1 6
Inspecties gebiedsgericht handhaven 17 11 6
Overige inspecties 22 10 12
totaal 46 23 23

Maatregelen

Uiteindelijk zijn er 23 inspecties niet akkoord bevonden waarbij in totaal 55 bevindingen zijn gedaan. Naar aanleiding hiervan zijn 20 Rapporten van Bevindingen, 2 Processen-Verbaal en 1 schriftelijke waarschuwing opgesteld. De Rapporten van bevinding zijn naar RVO gestuurd waarbij RVO deze rapporten bestuursrechtelijk af doen. De processen-verbaal worden door het Openbaar Ministerie strafrechtelijk afgehandeld. Daarbij zijn als volgt afgehandeld:

Tabel 2: Aantal afgehandelde rapporten

maatregelen aantal niet akkoord proces-verbaal rapport van bevindingen schriftelijke waarschuwing
Administratieve controles 5 - 5 -
Inspecties gebiedsgericht handhaven 6 - 5 1
Overige inspecties 12 2 10 -
totaal 23 2 20 1

Wettelijk kader

In de Europese Nitraatrichtlijn zijn afspraken vastgelegd over de bescherming van grond- en oppervlaktewater tegen verontreiniging door nitraat uit agrarische bronnen. Deze richtlijn verplicht lidstaten het stikstofgebruik via dierlijke mest te beperken tot maximaal 170 kg per hectare per jaar. De Meststoffenwet kent meerdere stelsels, waaronder het volgende valt: de gebruiksnormen, mestverwerkingsplicht, verantwoorde groei melkveehouderij en productierechten.

Vervolgaanpak

De resultaten van deze controles kunnen hebben invloed op toekomstige controles. Daarbij kan gedacht worden aan het toepassen van nieuwe risico’s bij de selectievoorwaarden.