Inwerkingtreding Verordening (EU) 2019/829

Op 14 december 2019 is Verordening (EU) 2019/829 in werking getreden. Deze vervangt 2008-61-EG. U leest hieronder wat de gevolgen zijn voor ontheffingshouders.

Geeft de vervanging van Richtlijn 2008-61-EG door Verordening (EU) 2019/829 wijzigingen?

De belangrijkste wijzigingen van de vervanging van Richtlijn 2008-61-EG door Verordening (EU) 2019/829 zijn:

  • Beperking van de organismescope, het is met ingang van 14 december 2019 niet langer meer verplicht om bij de uitvoering van activiteiten met uitsluitend Regulated Non Quarantine Pests (RNQP’s) inperkingsmaatregelen te nemen.
  • Wijziging van de importprocedure (registratie van import en verkeer via een geautomatiseerd informatiemanagementsysteem voor officiële controles Imsoc). Dit vergt systeemtechnische wijzigingen en hier wordt vóórlopig nog niet op gehandhaafd.
  • De reeds bestaande verplichting tot visering van verkeerszendingen door de autoriteiten in de EU-Lidstaat van verzending krijgt uitbreiding naar ook importzendingen. Ook hier wordt vóórlopig nog niet op gehandhaafd.
  • Introductie van een nieuw type transportdocument R-LOA voor repeterende identieke import en verkeerszendingen van steeds dezelfde inhoud/verpakking/ transportwijze, bestemd voor dezelfde ontvanger en afkomstig van steeds dezelfde verzender.

Wat zijn de gevolgen van de vervanging van Richtlijn 2008-61-EG door Verordening (EU) 2019/829 voor mij als 2008-61-EG ontheffingshouder?

De gevolgen van de vervanging van Richtlijn 2008-61-EG door Verordening (EU) 2019/829 voor 2008-61-EG ontheffingshouders zijn:

  • Voor alle 2008-61-EG ontheffingen met een werkingstermijn na 14-december 2019 geldt dat de goedkeuring van activiteiten geldig blijft tot de daarin genoemde eindtermijn.
  • De NVWA zal de ontheffingen juridisch gaan omhangen en op 14 december 2019 gratis een addendum op de bestaande 2008-61-EG ontheffing toesturen waarmee de goedkeuring van goedgekeurde activiteiten onder Verordening (EU) 2019/829 wordt gebracht. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen met betrekking tot transportdocumenten (Letters of Authority: LoA’s)?

De belangrijkste veranderingen met betrekking tot transportdocumenten zijn:

  • De volgens Verordening (EU) 2019/829 voorgeschreven transportdocumenten ( LoA’s) zijn nieuw maar vertonen veel overeenkomst met de 2008-61-EG transportdocumenten (LoA’s).
  • Een Moeder (M)-LoA voor meer frequent transport van gelijke zendingen met een wisselende herkomst, vaste verpakkingswijze/transport bestond al langer voor verkeer uit EU-lidstaten. Waarbij ontheffingshouder een kopie van het (M)transportdocument voorziet van een uniek volgnummer en administreert. En gebruik ervan meldt en rapporteert aan het eind van de geldigheidstermijn bij de NVWA. Een M-LoA kan nu ook voor importzendingen worden aangevraagd. Bij aanvraag van M-LoA Verkeer en Import moet de inhoud van zending altijd omschreven zijn.
  • Voor zeer frequent repeterend transport van gelijke zendingen met een vaste verpakkingswijze/transport met een vaste herkomst/verzender kan ook een zogenaamd R-transportdocument worden aangevraagd. Het steeds per zending door ontheffingshouder moeten vermelden van de verzender kan dan achterwege blijven. Hierbij voorziet ontheffingshouder een kopie van het R-transportdocument in Box 10 slechts van een uniek referentienummer en administreert gebruik ervan. Elk gebruik van een R-LoA wordt aan de NVWA gemeld via info@nvwa.nl. En aan het eind van de geldigheidstermijn wordt een overzicht van alle hiermee binnengehaalde zendingen aan de NVWA gestuurd.
  • De geldigheidstermijn voor alle typen af te geven transportdocumenten (LoA’s) wordt standaard 1 jaar, tenzij de ontheffing voor goedkeuring van activiteiten eerder afloopt. In dat geval geldt de einddatum van de ontheffing ook als einddatum voor de transportdocumenten. Net zoals eerder kan uit oogpunt van verscherpt toezicht op transport de geldigheidstermijn eventueel verkort worden.

Wat is het verschil tussen een Moeder (M)-LoA en een Repeterend (R) LoA?

Het verschil tussen een Moeder (M)-LoA en een Repeterend (R) LoA is:

  • Beide Letters of Authority zijn transportdocumenten, afgeven na goedkeuring van de activiteiten, en bedoeld voor frequent transport van steeds hetzelfde op het LoA omschreven materiaal. Een kopie van de door de NVWA afgegeven gewaarmerkte LoA moet de zending tijdens het transport begeleiden.
  • De transportdocumenten M-LoA Import en M-LoA Verkeer zijn bedoeld voor respectievelijk repeterende import en repeterend verkeer van een omschreven zending met dezelfde inhoud/verpakking/ transportwijze, bestemd voor dezelfde ontvanger en afkomstig van wisselende verzenders. Verzender is op het moment van aanvraag nog niet bekend. Vóórafgaand aan het gebruik ervan moet ontheffingshouder in box 1 van de M-LoA de verzender invullen, en ook moet het M-LoA rechtsboven een uniek serienummer te krijgen.
  • De transportdocumenten R-LoA Import en R-LoA Verkeer zijn bedoeld voor respectievelijk repeterende import en repeterend verkeer van een omschreven zending met dezelfde inhoud/verpakking/ transportwijze, bestemd voor dezelfde ontvanger en maar afkomstig van steeds dezelfde verzender. Ontheffingshouder kan volstaan met het in Box 10 van de LoA vermelden van een uniek referentienummer. Als bij aanvraag van het R-transportdocument bekend is hoe vaak het repeterend transport plaats gaat vinden is dit op het afgegeven R-LoA door de NVWA aangegeven.

Wat zijn de consequenties van het niet langer meer reguleren van door de EU aangewezen Regulated-Non Quarantine Pests (RNQP’s) voor mij als ontheffingshouder?

De consequenties van het niet langer meer reguleren van door de EU aangewezen Regulated-Non Quarantine Pests (RNQP’s) voor u als ontheffingshouder zijn:

  • Daar waar na 14 december 2019 uitsluitend met RNQP’s wordt gewerkt gelden er voor inperking van risico’s op ontsnapping en verspreiding op basis van Verordening (EU) 2019/829 niet langer meer wettelijk verplichte inperkingsmaatregelen. Wel adviseert de NVWA om met RNQP’s veilig te blijven werken om onnodige verspreiding ervan te voorkomen.
  • Daar waar activiteiten met RNQP’s gecombineerd met quarantaine (waardige) organismen worden uitgevoerd, blijven de voor quarantaine (waardige) organisme geldende inperkingsmaatregelen ook van toepassing op de RNQP’s.

Verordening (EU) 2019/829 kent in artikel 3, lid 3 de eis tot registratie van import- en verkeerszendingen in een geautomatiseerd informatiemanagementsysteem. Voorlopig is dat systeemtechnisch niet mogelijk. Wat moet ik doen om aankomst van een zending te melden?

De Verordening (EU) 2019/829 kent in artikel 3, lid 3 de eis tot registratie van import- en verkeerszendingen in een geautomatiseerd informatiemanagementsysteem. Voorlopig is dat systeemtechnisch niet mogelijk. U moet de aankomst van een zending melden.

Totdat registratie technisch mogelijk is en geëist wordt door de NVWA kan volstaan worden met het volgen van de procedure voor melding zoals genoemd in de 2008-61-EG ontheffing, t.w. melding van aankomst via info@nvwa.nl.

Verandert er met de inwerkingtreding van Verordening (EU) 2019-829 in het aanvraagproces administratief veel?

Nee, de administratieve veranderingen in het aanvraagproces door inwerkingtreding van Verordening (EU) 2019-829 zijn beperkt tot het op het aanvraagformulier expliciet vragen naar verpakkingswijze, e-mailadres en telefoonnummer van de verzender/aanbieder. Incidenteel (niet standaard) kan wanneer de NVWA dat noodzakelijk acht ook gevraagd worden naar 'eventueel gepubliceerde referenties met inbegrip van potentiële vectoren'.

Wat zijn bij inwerking treden van Verordening (EU) 2019/829 de veranderingen voor mij als huidige IDO ontheffingshouder?

De veranderingen voor u als huidige IDO ontheffingshouder zijn bij inwerking treden van Verordening (EU) 2019/829:

  • De IDO-ontheffing waarmee zonder fytosanitair Certificaat en Importinspectie onder voorwaarden monsters bestemd voor destructief onderzoek kunnen worden ontvangen is gebaseerd op toepassing van 2008-61-EG. Binnen de na 14 december 2019 nog resterende IDO-ontheffingstermijn kunt u de activiteiten volgens de gestelde voorwaarden gewoon voortzetten. U hoeft hiervoor geen actie ondernemen.
  • De NVWA zal per addendum voortzetting van de activiteiten op basis van Verordening (EU) 2019-829 artikel 7 gratis goedkeuren. Te zijner tijd, na verstrijken van de ontheffingstermijn, kunt u bij voortzetting van deze activiteiten volstaan met een kennisgeving van activiteiten volgens artikel 7 a tot en met d.