Allergenen vermelden in de horeca, ambachtelijke zaken, retail en instellingen

Iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt moet vermelden welke allergenen in het levensmiddel aanwezig zijn. Dat geldt voor verpakte levensmiddelen en voor alle niet (voor)verpakte levensmiddelen die in de horeca, ambachtelijke zaken, retail, instellingen en online worden aangeboden. Hoe u consumenten informeert over allergenen leest u hieronder.

Voorverpakte levensmiddelen

U wilt consumenten informeren over allergenen bij voorverpakte levensmiddelen die in de supermarkt liggen? Kijk dan op de pagina Allergenen vermelden op etiket van levensmiddelen.

Onverpakte levensmiddelen

Of u nu een horecazaak hebt. Een ijssalon, bakkerszaak, viswinkel of slagerij runt. Eten serveert aan cliënten in een woongroep. Of klanten in een supermarkt iets laat proeven. U moet consumenten altijd informeren over allergenen die in uw onverpakte producten zitten. Hoe doet u dat?

Rechtstreeks via kaartjes of de menukaart

Informeer consumenten rechtstreeks via kaartjes bij de producten. Of vermeld de allergenen op de menukaart.

Voorbeeld

Een broodjeszaak heeft broodjes in de vitrine liggen die gluten en sesamzaadjes bevatten. Deze broodjes liggen ook in een aparte display bij de ingang van de zaak. De eigenaar van de broodjeszaak moet dan zowel in de vitrine als bij het display vermelden welke allergenen de broodjes bevatten.

Voorbeeld

Een kok van een zorginstelling maakt bij elke maaltijd via symbolen of tekst op de menukaart duidelijk welk allergenen er in de producten zitten.

Verwijs naar een plek met allergenen-informatie

Is rechtstreeks informeren niet mogelijk? Of wilt u niet op deze wijze de allergenen vermelden? Verwijs dan. Geef duidelijk aan waar de allergenen-informatie wel te vinden is. Doe dit op alle plaatsen waar u levensmiddelen te koop aanbiedt of serveert. Zorg ervoor dat de allergenen-informatie schriftelijk of elektronisch beschikbaar is. Regel ook dat de informatie vrij toegankelijk is, begrijpelijk en duidelijk leesbaar.

Voorbeeld

Vermeld duidelijk op alle menukaarten of op een informatiebord waar de allergenen-informatie beschikbaar is. Of zorg ervoor dat de allergenen-informatie op een A4-tje bij de producten ligt. Een andere mogelijkheid is een informatiemap op de balie.

Informeer consumenten via een medewerker

Is verwijzen naar een plek waar de allergenen-informatie te vinden is niet mogelijk of wilt u het anders regelen? Dan mag u afwijken van de verplichting om consumenten elektronisch of schriftelijk te informeren en de informatie ook mondeling geven. Daar zijn 3 voorwaarden aan verbonden:

  1. U moet als eigenaar of werknemer de allergenen-informatie altijd direct aan de consument kunnen geven voordat de aankoop plaatsvindt.
  2. De allergenen-informatie is ook schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel en de NVWA.
  3. U heeft op de plaats van verkoop een duidelijk zichtbare vermelding of een trigger aangebracht, bijvoorbeeld via een bordje. Daar staat op dat klanten zich met vragen over allergenen kunnen wenden tot het personeel.

Voorbeeld

In een ijssalon staat op de vitrine een bord met de tekst ‘Voor allergenen informatie, vraag het onze medewerkers.’ De medewerkers moeten dan op de hoogte zijn van de allergenen die in de producten zitten die in de ijssalon verkocht worden.

Voorbeeld

Een hostess in uw supermarkt biedt op een stand een bekertje soep en een snack aan. Bij de stand staat een bordje ‘Vraag een medewerker naar allergenen’. Zij kan dan vertellen welke allergenen er in het product zitten.

Meer informatie vindt u in paragraaf 20.3 van het Handboek Etikettering.

Ik ben bakker en lever worstenbroodjes aan een café. Hoe moet ik informatie aanleveren over allergenen?

De worstenbroodjes die u levert aan het café bevatten de allergenen gluten(tarwe) en melk. De eigenaar van het café verkoopt deze worstenbroodjes aan klanten in zijn zaak. In de wet staat dat ‘leveranciers van niet-voorverpakte levensmiddelen voldoende informatie moeten geven aan hun afnemers zodat deze in staat zijn om aan hun verplichtingen voor voedselinformatie aan de consument te voldoen’.

Dat betekent dat u de kroegbaas over de allergenen moet informeren als u de worstenbroodjes levert. U kunt dit doen via een etiket of een folder bij het product. Zie ook paragraaf 20.3 van het Handboek Etikettering.

Online verkoop

Verkoopt u levensmiddelen online? Dan moet u in de webshop vermelden welke allergenen in de producten aanwezig zijn. U mag ook verwijzen naar een telefoonnummer waar men allergenen-informatie direct kan opvragen.