Inspectieresultaten diertransporten tussen EU-landen 2024

De NVWA houdt toezicht op transporten van dieren tussen landen van de Europese unie (EU). In 2024 voerden we 30 inspecties uit.

In het kort: toezicht op diertransporten tussen EU-landen

De NVWA houdt toezicht op het welzijn van dieren tijdens transport. Ook controleren we of de transporten voldoen aan de wettelijke regels in de Transportverordening. Dit geldt ook voor transporten tussen EU-landen. We controleren bijvoorbeeld op de volgende zaken:

  • of de dieren genoeg stahoogte hebben
  • of de maximale transporttijd niet wordt overschreden
  • of de vervoerders zich aan de minimale rusttijden houden
  • of er genoeg drinkwater is voor de dieren
  • of de reis zo kort mogelijk is, dus of de kortste route van A naar B is genomen

Voor verschillende diersoorten en reisafstanden gelden verschillende wettelijke regels.

Op deze pagina staan alleen de bevindingen van de inspecties onderweg, bij de aan- of afvoer op primaire bedrijven (zoals boerderijen) en bij de aanvoer bij slachthuizen. Op slachthuizen zijn ook NVWA-dierenartsen aanwezig die regulier toezicht houden binnen geplande tijden. De resultaten van dit toezicht zijn hier niet meegenomen. De inspecties vonden steekproefsgewijs plaats en op basis van (risico)analyses.

In 2024 waren de inspecties bij internationale diertransporten gericht op import van jonge kalveren en im- en export van uitgelegde leghennen, omdat er bij deze transporten meer risico voor het dierenwelzijn is. We voerden 30 inspecties uit. Hiervan waren er 19 akkoord en 11 niet akkoord.

Inspectieresultaten

De inspecties die wij hebben uitgevoerd betroffen diertransporten tussen EU-landen van kalveren en pluimvee.

  • Bij kalveren ging het om kalveren die jonger waren dan 2 maanden.
  • Bij pluimvee waren de inspecties gericht op uitgelegde leghennen. Dit zijn leghennen die niet meer rendabel zijn voor de eierproductie en daarom naar het slachthuis gaan.

We controleerden vooral tijdens het laden en lossen op het primaire bedrijf (bijvoorbeeld de boerderij). Daarnaast voerden we ook inspecties uit tijdens het transport en bij de aanvoer op het slachthuis. Op slachthuizen zijn ook NVWA-dierenartsen aanwezig die regulier toezicht houden binnen geplande tijden. De resultaten van dit toezicht zijn hier niet meegenomen.

Bij sommige inspecties zagen we meerdere overtredingen. Daarom is het aantal overtredingen hoger dan het aantal niet-akkoord inspecties.

Import kalveren

We voerden 21 inspecties uit bij kalvertransporten. Daarvan waren er 12 akkoord en 9 niet akkoord.

In totaal zagen we 13 overtredingen bij het transport van kalveren. De meest voorkomende overtreding was het niet op orde hebben van de watervoorziening. Er waren bijvoorbeeld te weinig spenen aanwezig of ze waren niet geïnstalleerd/bevestigd.

Im- en export pluimvee

We voerden 9 inspecties uit bij pluimveetransporten. Daarvan waren er 7 akkoord en 2 niet akkoord.

In totaal zagen we 3 overtredingen bij het transport van pluimvee. Bij 1 overtreding had de transporteur de duur van het transport niet tot een minimum beperkt. 2 andere overtredingen gingen over het niet op orde hebben van de watervoorziening. Deze was bijvoorbeeld niet aangesloten.

Overtreden norm Kalveren Pluimvee
Behandeling van de dieren 1 -
Duur transport tot een minimum beperkt - 1
Journaal 1 -
Stahoogte 1 -
Transport- en rusttijd 1 -
Watervoorziening 9 2
Totaal 13 3

Hoe hebben wij gehandhaafd?

We hebben de volgende interventies toegepast:

Overtreden norm Officiële waarschuwing Rapport van bevindingen Proces-verbaal
Behandeling van de dieren - - 1
Duur transport tot een minimum beperkt - 1 -
Journaal 1 - -
Stahoogte 1 - -
Transport- en rusttijd 1 - -
Watervoorziening 8 1 2
Totaal 11 2 3

Sommige bedrijven begingen meerdere overtredingen. Deze overtredingen zijn soms samengevoegd, waardoor er 1 interventie is toegepast. Hierdoor is het totaal aantal daadwerkelijk toegepaste interventies lager dan het aantal interventies in de tabel.

Wij hebben uiteindelijk in totaal de volgende interventies toegepast:

  • 8 officiële waarschuwingen
  • 1 rapport van bevindingen, op basis hiervan kan een bestuurlijke boete of maatregel worden opgelegd
  • 2 processen-verbaal, deze worden ingediend bij het Openbaar Ministerie (OM) en kunnen
    leiden tot een strafrechtelijke vervolging

Vervolgaanpak: verder met inspecties

In 2025 blijven we doorgaan met inspecties bij diertransporten tussen EU-landen. Met name de lange-afstandstransporten van kalveren vanuit Ierland beschouwen we als verhoogd risico, vanwege de extra reistijd op de veerboot. Daarom blijven deze transporten onverminderd onze aandacht houden.