Bestemmingscontroles bij import dierlijke bijproducten uit derde landen

Importeert u een zending dierlijke bijproducten of afgeleide producten uit een land buiten de EU? Dan kan er sprake zijn van gemonitord vervoer. Bij gemonitord vervoer moeten wij een bestemmingscontrole uitvoeren. U moet ons dan laten komen om de verzegeling te verbreken en de zending te controleren.

Wat is gemonitord vervoer?

Na de importcontrole in de grenscontrolepost (GCP) worden zendingen dierlijke bijproducten of afgeleide producten vervoerd naar een bedrijf in de EU. Van sommige producten moet de veilige aankomst in dat bedrijf gecontroleerd worden. We spreken dan van gemonitord vervoer.

Hoe dit in zijn werk gaat leest u het document Bestemmingscontroles (ALIM08). Een van de voorwaarden daarbij is dat de zendingen tijdens het vervoer verzegeld zijn.

Wanneer is er sprake van gemonitord vervoer?

Gemonitord vervoer komt voor bij retourzendingen, geweigerde zendingen en bij entry monitoring.

Ik ontvang een retourzending of geweigerde zending

Om de verzegeling te verbreken en de zending te controleren moeten wij naar de plaats van bestemming komen. U moet dit zelf bij ons aanvragen.

Zorg ervoor dat uw zending na vrijgave door de grenscontrolepost snel in uw bedrijf is, en vraag op tijd de bestemmingscontrole met ontzegeling aan.

  • Vraag een afspraak voor controle en het verbreken van het zegel aan via MijnNVWA.
  • Heeft u nog geen MijnNVWA-account? Maak dit dan eerst aan. Volg hiervoor de instructie voor veterinaire bedrijven.
  • In MijnNVWA gebruikt u het formulier 'Overige werkzaamheden' om de afspraak voor het ontzegelen en de bestemmingscontrole te maken. Kies in dit formulier bij de vraag 'Wat wilt u doen?' voor 'Aanvragen bestemmingscontrole'.

Voor het ontzegelen en de bestemmingscontrole moet u ons betalen. Lees meer over onze tarieven.

Tijdens de controle

Tijdens de bestemmingscontrole let onze inspecteur op:

  • de documenten bij de zending
  • de fysieke toestand van de zending
  • de overeenstemming tussen zegel, documenten en de product
  • en waaruit de zending bestaat

Na de controle

Na de ontzegeling en de bestemmingscontrole sturen we via TRACES een melding terug aan de GCP met het resultaat van de controle ('follow up'). Dit moeten wij doen binnen 15 dagen.

Ik ontvang dierlijke bijproducten of afgeleide producten onder entry monitoring

In dat geval heeft u 2 mogelijkheden.

  1. Wij controleren en ontzegelen
    U laat ons komen om de verzegeling te verbreken en de zending te controleren. U volgt hiervoor dezelfde stappen als hierboven beschreven staan onder 'Ik ontvang een retourzending of geweigerde zending'.
    Dit is de beste keuze als u eenmalig of enkele keren per jaar een importzending ontvangt waarop entry monitoring van toepassing is. Voor het ontzegelen en de bestemmingscontrole betaalt u ons per keer. Lees meer over onze tarieven.
  2. U vraagt goedkeuring om zelf te controleren en ontzegelen
    U stelt een procedure op voor het zelf ontzegelen van importzendingen waarop entry monitoring van toepassing is. U legt uw procedure ter beoordeling voor aan ons. Nadat wij uw procedure hebben goedgekeurd voert u voortaan de ontzegeling en controle zelf uit en meldt u ons het resultaat. Daarnaast maakt u 4 keer per jaar, verspreid over het jaar, een afspraak voor een kwartaalontzegeling en bestemmingscontrole door ons.
    Dit is de beste keuze als u regelmatig importzendingen ontvangt waarop entry monitoring van toepassing is. U hoeft ons alleen te betalen voor de keren dat wij langskomen. Lees meer over onze tarieven.

Maatregelen bij verkeerde bestemming

Soms gaat er iets mis met een zending waarop gemonitord vervoer van toepassing is. Dan komt deze bijvoorbeeld terecht in een bedrijf dat de producten niet mocht ontvangen, omdat het daarvoor niet de juiste erkenning of registratie heeft. Of het materiaal wordt gebruikt op een manier die niet is toegestaan. Wij nemen dan passende maatregelen.

Zelf ontzegelen en controleren bij entry monitoring

Importeert u regelmatig zendingen dierlijke bijproducten of afgeleide producten? En vallen deze onder entry monitoring? Dan kan het voor u handig en voordelig zijn om ontzegeling en de controle zelf te kunnen doen. U moet hiervoor een werkwijze hebben die door ons goedgekeurd is.

Hoe vraag ik goedkeuring om zelf te mogen ontzegelen?

U stelt een procedure op voor het zelf ontzegelen van importzendingen waarop entry monitoring van toepassing is. U legt deze procedure ter beoordeling voor aan ons. Met een goedgekeurde procedure voert u voortaan de ontzegeling en controle zelf uit en meldt u ons het resultaat. Lees meer over zelf ontzegelen in de praktijk.

Daarnaast maakt u 4 keer per jaar, verspreid over het jaar, een afspraak voor een kwartaalontzegeling en bestemmingscontrole door ons. U hoeft ons alleen te betalen voor de keren dat wij langskomen. Lees meer over onze tarieven.

Wanneer komt mijn bedrijf in aanmerking?

Uw bedrijf komt in aanmerking voor de werkwijze met een eigen ontzegelingsprocedure als uw bedrijfslocatie regelmatig fysiek importzendingen ontvangt waarop entry monitoring van toepassing is.

Heeft uw bedrijf verschillende locaties die importzendingen ontvangen? Dan kunt u er voor kiezen om 1 procedure op te stellen die voor alle vestigingen de werkwijze beschrijft.

Wanneer komt mijn bedrijf niet in aanmerking?

Als uw bedrijf geen eigen locatie heeft waar producten worden opgeslagen of verwerkt komt u niet in aanmerking voor een ontzegelingsprocedure. Ook als u slechts eenmalig of enkele keren per jaar een zending ontvangt, komt u niet in aanmerking voor een eigen ontzegelingsprocedure.

Ik wil mijn ontzegelingsprocedure voorleggen aan de NVWA

Wilt u zelf ontzegelen en controleren? Leg dan uw ontzegelingsprocedure aan ons voor. Volg hiervoor de volgende stappen.

Stel een procedure op. Lees wat u daarin moet beschrijven.

  • Ga naar het formulier een vraag stellen aan de NVWA.
  • Kies 'dierlijke producten' en vervolgens het onderwerp 'dierlijke bijproducten (DBP)'.
  • Geef daarin aan dat u een ontzegelingsprocedure voor importzendingen wilt laten beoordelen.

Een van onze inspecteurs neemt vervolgens contact met u op om uw procedure te bespreken en te beoordelen. Ontbreekt er nog iets of voldoet uw werkwijze niet helemaal aan onze eisen? Dan krijgt u de kans verbeteringen aan te brengen. U krijgt onze goedkeuring als u alle benodigde informatie duidelijk heeft beschreven en uw werkwijze aan onze eisen voldoet.

We beoordelen jaarlijks uw procedure

Een van onze inspecteurs bezoekt ieder jaar uw bedrijf om te beoordelen of uw procedure nog actueel is en of u deze goed naleeft. Als alles in orde is kunt u blijven werken volgens de procedure tot de volgende beoordeling.

Wat als mijn procedure als onvoldoende wordt beoordeeld?

Als de inspecteur problemen constateert krijgt u de mogelijkheid verbeteringen door te voeren.

  • Laat u niet snel genoeg verbetering zien? Dan voeren we vaker zelf ontzegelingen en bestemmingscontroles uit bij uw bedrijf.
  • Laat u helemaal geen verbetering zien? Dan trekken we de goedkeuring in. U moet dan elke ontvangen importzending waarop entry monitoring van toepassing is door ons laten ontzegelen en controleren.

Mijn situatie wijzigt

Heeft u een goedgekeurde procedure maar verandert uw bedrijfsvoering? Kijk dan of u de procedure moet aanpassen. Heeft u vragen hierover? Neem dan contact met ons op.

Heeft u een goedgekeurde procedure maar gaat u veel minder importzendingen ontvangen? Dan kunt u zelf uw procedure intrekken. Neem ook hierover contact met ons op. U moet dan in het vervolg wel elke ontvangen importzending waarop entry monitoring van toepassing is door de ons laten ontzegelen en controleren.

Inhoud procedure voor zelf ontzegelen en controleren bij entry monitoring

Wilt u zelf importzendingen ontzegelen waarop entry monitoring van toepassing is? U legt deze procedure ter beoordeling voor aan ons.

Zelf uitgevoerde ontzegeling en bestemmingscontrole melden bij de NVWA

Ontvangt u een importzending dierlijke bijproducten of daarvan afgeleide producten waarop entry monitoring van toepassing is? En ontzegelt u het vervoermiddel zelf en voert u een bestemmingscontrole uit op de zending zoals u in uw procedure heeft beschreven? Dan moet u dit voor iedere zending aan ons melden. Daarnaast moet u 4 keer per jaar een kwartaalontzegeling aanvragen.

Ik wil een zending melden

Houd de volgende gegevens bij de hand. U heeft ze nodig als u de zending aanmeldt.

  • het KVK-vestigingsnummer van de locatie waarop de zending fysiek is aangekomen
  • het IMSOC- of CHEDP-referentienummer uit de TRACES-melding over de zending en/of het referentienummer van het gezondheidscertificaat (GGB-P) dat de zending vergezelt
  • per verzegelde container of recipiënt: het containernummer en bijbehorend zegelnummer (het formulier houdt er rekening mee dat een zending meerdere containers kan omvatten en dat op een container meerdere zegels aangebracht kunnen zijn)
  • bij verzegelde wegvoertuigen: het kentekennummer van de vrachtwagen, de oplegger en/of de aanhanger
  • bij los in een schip gestorte producten: de naam van het schip
  • de datum van aankomst van de zending op uw bedrijfslocatie

Vul vervolgens het formulier in:

  • Ga naar MijnNVWA en log in.
  • Kies daar het formulier Melding aankomst zendingen dierlijke bijproducten uit derde landen. Vul dit bij voorkeur uiterlijk 1 dag na de aankomst van de zending in.

Heeft u op 1 dag meer zendingen ontvangen? In het formulier kunt u maximaal 20 zendingen kwijt. U kunt geen zendingen melden die u nog niet heeft ontvangen.

Geef in het formulier verder aan in hoeverre de zending aan de volgende eisen voldeed:

  • aanwezigheid juiste documentatie
  • overeenstemming tussen materiaal en documentatie en intact zegel
  • deugdelijke staat van het product

Was er iets mis met de zending? Zoals een verbroken zegel, het ontbreken van een deel van de zending of beschadigde verpakkingen? Dan geeft u dat aan in het formulier. Licht toe hoe u heeft gehandeld. Eventuele bewijsstukken kunt u uploaden in het formulier.

Wat doet de NVWA met mijn melding?

Na het invullen van het formulier Melding aankomst zendingen dierlijke bijproducten uit derde landen ontvangt u van ons per e-mail een bevestiging met een referentienummer en een samenvatting van uw melding.

Een van onze inspecteurs ontvangt en beoordeelt uw melding en gaat na of de GCP de zending ook via TRACES heeft gemeld.

  • Kloppen uw melding en die uit TRACES met elkaar en u heeft geen problemen met de zending gemeld? Dan kan de inspecteur steekproefsgewijs een controle uitvoeren op uw bedrijfslocatie. Bij zo'n steekproef kijkt de inspecteur naar de door u gemelde zending, maar ook of u importzendingen heeft ontvangen waarvoor de GCP geen melding in TRACES heeft gedaan. Het ontbreken van een TRACES-melding kan betekenen dat een zending ten onrechte niet voor importkeuring is aangeboden. Het NVWA-voorschrift BIPVS-11 Doorgereden veterinaire zendingen is dan van toepassing.
  • Kloppen uw melding en die uit TRACES met elkaar, maar heeft u gemeld dat de zending niet volledig aan de eisen voldeed? Dan zal de inspecteur u meestal vragen om meer informatie op te sturen en proberen de controle op afstand te doen. Als dat niet lukt komt de inspecteur naar uw bedrijf toe.
  • Kloppen uw melding en die uit TRACES niet met elkaar? Dan komt de inspecteur altijd naar uw bedrijf voor een controle.

Ongeacht hoe de controle verloopt, ronden wij deze altijd af door via TRACES een melding terug te sturen aan de GCP. Dit moeten wij doen binnen 15 dagen. Daarom is het belangrijk dat u op tijd uw melding doet bij de NVWA.

Hoe regel ik een kwartaalontzegeling?

Met een ontzegelingsprocedure ontzegelt u de meeste zendingen zelf en meldt u het resultaat van uw eigen bestemmingscontroles aan ons. Onderdeel van deze werkwijze is dat u 4 keer per jaar, verspreid over het jaar, niet zelf ontzegelt en controleert, maar dat door ons laat doen.

Maak voor de kwartaalontzegeling een afspraak via MijnNVWA. Daarvoor gebruikt u het formulier 'Overige werkzaamheden'. Kies daarbinnen bij de vraag 'Wat wilt u doen?' voor 'Aanvragen bestemmingscontrole'.

Voor deze kwartaalontzegeling moet u ons betalen. U betaalt alleen voor de keren dat wij langskomen. Lees meer over onze tarieven.