Inspectieresultaten intermediaire ondernemingen mest 2022

Intermediaire ondernemers die dierlijke mest vervoeren en/of verwerken krijgen met verschillende wettelijke regels te maken. De NVWA controleert of deze intermediaire ondernemingen zich aan de regels houden. In 2022 voerden wij 37 inspecties uit bij intermediairs.

In het kort: risico dat bedrijven regelgeving niet naleven

De inspecties bij intermediaire ondernemingen vormen een onderdeel van de Versterkte Handhavingsstrategie (VHS) Mest. Deze strategie is erop gericht om de naleving van de mestregelgeving te verbeteren. Intermediairs spelen een belangrijke rol bij het vervoer van mest. In de VHS Mest worden deze bedrijven als risicovolle schakel in de keten gezien.

In 2022 hebben wij via risicogerichte inspecties vooral gekeken of intermediairs zich hielden aan de verplichtingen voor de aan- en afvoer van dierlijke mest naar en van de intermediaire onderneming en de verantwoordingsplicht. Van de 37 inspecties waren er 29 niet akkoord. 8 inspecties waren wel akkoord.

Wij voerden ook inspecties uit bij 6 intermediaire ondernemingen die we voor een langere periode volgen. Deze inspecties zijn hier niet in meegenomen.

Inspectieresultaten

De Meststoffenwet bevat algemene regels over de productie, het verhandelen, vervoer en het gebruik van dierlijke meststoffen. Deze regels zijn in detail uitgewerkt in het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet (Ubm) en de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm). Ze gaan onder andere over registratie van intermediaire ondernemingen en eisen voor het vervoer, zoals wegen, bemonsteren, vastleggen van laad- en loslocatie en het Vervoer Dierlijke Meststoffen (VDM). Bij het vervoer van dierlijke mest heeft de intermediaire onderneming een administratie- en verantwoordingsplicht: het bedrijf is onder andere verplicht om gegevens op de voorgeschreven wijze tijdig, volledig en naar waarheid te verstrekken.

Bij de inspecties keken wij of de ondernemingen zich hielden aan de voorwaarden van de aan en afvoer van dierlijke mest, administratieve verplichtingen en de verantwoordingsplicht. Voldeed de intermediaire onderneming niet aan een van de voorwaarden? Dan was de controle niet akkoord. 29 van de 37 controles waren niet akkoord. In totaal ging het om 44 overtredingen.

Type inspectie Akkoord Niet-akkoord Totaal Niet-akkoordbevindingen
Fysieke controles intermediairs 6 11 17 21
Meldingen door laboratoria (verwerkt onder reguliere controles) 2 18 20 23
Totaal controles intermediairs 8 29 37 44
Niet-akkoord bevindingen Aantal
Aan en afvoer dierlijke mest (VDM) 12
Administratieve verplichtingen 8
Mestverwerkingsplicht 2
Verantwoordingsplicht 7
Totaal 44

Fysieke controles

Bij 17 van de 37 controles ging het om een fysieke controle. Deze controles zijn gericht op een of meerdere onderdelen van de mestregelgeving.

Controles naar aanleiding van een melding

20 van de 37 controles waren naar aanleiding van een melding. Laboratoria melden het bij ons als ze onregelmatigheden constateren in een mestmonster. Wij voeren dan een controle uit bij de intermediair waarvan het monster afkomstig is. Deze controles waren alle 18 niet akkoord.

Hoe hebben wij gehandhaafd?

Voor de 29 inspecties die niet akkoord waren hebben wij een rapport van bevindingen opgesteld. Deze rapporten hebben we naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gestuurd. RVO handelt deze rapporten verder af via het bestuursrecht, en kan bijvoorbeeld een boete opleggen.

Vervolgaanpak

Wij gaan nauw samenwerken met onze handhavingspartners: RVO, de omgevingsdiensten en het Openbaar Ministerie. Met deze integrale aanpak willen wij de naleving bi intermediairs verbeteren.