Inspectieresultaten naleving intermediaire ondernemingen mest 2022

Bedrijven die zich laten inhuren om mest te vervoeren en te verwerken krijgen met verschillende wettelijke regels te maken. Hoe gaan deze intermediaire ondernemingen met de regels om? Daar wil de NVWA graag een goed beeld van krijgen. Daarom zijn we in 2022 gestart met het meten van de naleving. We voerden inspecties uit bij willekeurig gekozen bedrijven.

In het kort: inzicht krijgen in groep

Normaal gesproken houden wij risicogericht toezicht. Wij voeren controles uit bij bedrijven waar meer risico is op een overtreding. Door deze werkwijze hebben wij maar een beperkt aantal ondernemers in beeld. Onze inspectieresultaten zijn niet representatief voor de hele groep.

Dit is ook zo bij intermediaire ondernemingen. Om meer inzicht te krijgen in de naleving van de regels bij de gehele groep intermediairs zijn we in 2022 gestart met een naleefmeting. We hebben controles uitgevoerd op basis van een aselecte steekproef. Dit betekent dat we inspecties uitvoerden bij willekeurig gekozen bedrijven. Het ging dus om een andere aanpak dan gewoonlijk

Het project ‘naleefbeeld intermediairs’ is nog niet klaar. We verwachten dit eind 2023 af te kunnen ronden. In totaal willen we controles uitvoeren bij 75 intermediairs.

In 2022 controleerden we al 62 intermediairs voor het naleefbeeld. Bij 36 bedrijven was de inspectie akkoord. Dit is een percentage van 58%. Bij 26 was intermediairs was de inspectie niet akkoord.

Inspectieresultaten: aselecte steekproef

Bij de naleefmeting controleerden we of intermediaire ondernemingen zich aan de geldende wet- en regelgeving hielden. De Meststoffenwet bevat algemene regels over de productie, het verhandelen, vervoer en het gebruik van dierlijke meststoffen. Deze regels zijn in detail uitgewerkt in het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet (Ubm) en de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm). Ze gaan onder andere over registratie van ondernemingen en eisen voor het vervoer, zoals wegen, bemonsteren, vastleggen van laad- en loslocatie en het Vervoer Dierlijke Meststoffen (VDM). Bij het vervoer van dierlijke mest heeft de intermediaire onderneming een administratie- en verantwoordingsplicht: het bedrijf is onder andere verplicht om gegevens op de voorgeschreven wijze tijdig, volledig en naar waarheid te verstrekken.

Kleine en grote intermediairs

We hebben een aselecte steekproef genomen uit intermediaire ondernemingen die als vervoerder zijn aangemeld én tussen 1 januari 2020 en 20 mei 2021 minimaal 20 Vervoersbewijzen dierlijke mest (VDM’s) hebben geregistreerd. Dit zijn in totaal 701 ondernemingen.

Deze groep hebben we verdeeld in 2 gelijke groepen:

  • Kleine intermediairs: bedrijven die minder dan 641 VDM’s hebben geregistreerd. Deze groep bestond uit 351 ondernemingen.
  • Grote intermediairs: bedrijven die minstens 641 VDM’s hebben geregistreerd. Deze groep bestond uit 350 ondernemingen.

Uit deze groepen zijn willekeurig (maar gelijk verdeeld) 75 ondernemingen geselecteerd.

Waar hebben we op gecontroleerd?

Bij onze inspecties hebben we gekeken naar:

  • mestmonsters
  • vervoer dierlijke meststoffen
  • administratieve verplichtingen

In totaal constateerden we 33 overtredingen van de wettelijke regels.

Type inspectie Inspecties akkoord Inspecties niet-akkoord Overtredingen
Naleefbeeld intermediairs 36 26 33

Mestmonsters

Ten tijde van de controle waren op 42 ondernemingen geen mestzakken aanwezig. Daarom hebben we bij slechts 20 ondernemingen gekeken of de regels voor mestmonsters werden nageleefd. 19 inspecties waren akkoord. Dit is een percentage van 95%.

Vervoer meststoffen

Bij alle 62 ondernemingen hebben we het vervoer van dierlijke meststoffen gecontroleerd. 37 inspecties waren akkoord. Dit is een percentage van 60%.

Administratieve verplichtingen intermediair

Bij alle 62 ondernemingen hebben we gecontroleerd of zij zich aan de administratieve verplichtingen hielden. 55 inspecties waren akkoord. Dit is een percentage van 89%.

Onderwerp Aantal intermediairs Akkoord Niet-akkoord Naleefpercentage
Mestmonsters 20 19 1 95%
Vervoer dierlijke meststoffen 62 37 25 60%
Administratieve verplichtingen 62 55 7 89%

Hoe hebben we gehandhaafd?

Voor de 26 inspecties die niet-akkoord waren hebben wij een rapport van bevindingen opgesteld. Deze rapporten hebben we naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gestuurd. RVO handelt deze rapporten verder af via het bestuursrecht, en kan bijvoorbeeld een boete opleggen.

Vervolgaanpak

De resultaten van deze controles kunnen invloed hebben op toekomstige controles. Bij de selectie van risicobedrijven kunnen wij bijvoorbeeld nieuwe criteria aanhouden.