Reclame voor rookwaren in uitgezonderde speciaalzaken

Uitgezonderde speciaalzaken mogen in de winkel reclame maken voor tabaksproducten en aanverwante producten. Dit mag alleen onder speciale voorwaarden. Op de reclame moet bijvoorbeeld een gezondheidswaarschuwing staan.

Regels voor reclame in uitgezonderde tabaksspeciaalzaken

Uitgezonderde speciaalzaken hoeven zich niet aan het reclameverbod te houden. In een uitgezonderde speciaalzaak mag u reclame maken voor tabaksproducten en aanverwante producten. Hierbij zijn alleen fysieke reclame-uitingen toegestaan. Deze uitingen moeten de juiste gezondheidswaarschuwing bevatten.

Wat zijn fysieke reclame-uitingen?

Bij fysieke reclame-uitingen kunt u denken aan:

  • posters
  • displays met producten
  • lichtbakken
  • tv-schermen

Wat is de juiste gezondheidswaarschuwing?

De gezondheidswaarschuwing moet in het Nederlands zijn. Het verschilt per product wat de juiste waarschuwing is. Hier vindt u een overzicht van de waarschuwingen.

  • voor roken bestemde tabaksproducten:
    Roken is dodelijk.
  • rookloze tabaksproducten, zoals pruimtabak en snuiftabak:
    Tabaksproducten zijn dodelijk.
  • vapes (e-sigaretten) of e-liquids (navulverpakkingen):
    Nicotine is zeer verslavend.
  • elektronisch verhittingsapparaat, een elektronische sigaret zonder nicotine, navulverpakking zonder nicotine of een patroon zonder nicotine:
    Dit product schaadt uw gezondheid.
  • voor roken bestemde kruidenproducten:
    Het roken van dit product schaadt uw gezondheid.

De tekst van de gezondheidswaarschuwingen beslaat ten minste 15% van het totale oppervlak van de reclame. Ook zaken als het merklogo, afbeeldingen van het merk, merkgrelateerde kleuren of kleurenschema's behoren bij de reclame. En dus ook bij het oppervlak.

Verder moet u afbeeldingen van verpakkingen van tabaksproducten zo weergeven dat de tekst van de grootste gezondheidswaarschuwing duidelijk zichtbaar is.

Wat voor reclame is niet toegestaan in de winkel?

Uitzondering: historische materialen van tabaksmerken

De reclamebeperkingen in een uitgezonderde speciaalzaak gelden niet voor historische materialen van of historische uitingen over tabaksmerken die niet meer in de handel zijn.

U mag deze historische materialen in een uitgezonderde speciaalzaak gebruiken voor de aankleding van het interieur. U hoeft er dan geen gezondheidswaarschuwing op te zetten. Leggen deze historische materialen een positief verband met gezondheid? Dan mag u er geen reclame mee maken.