Prestatiemanagement & KPI's

Prestaties - Prestatiemanagement

De NVWA gebruikt verschillende indicatoren om de effectiviteit, efficiency en kwaliteit van haar eigen prestaties te meten. Sommige indicatoren geven vooral informatie, bijvoorbeeld over het aantal bedrijven dat binnen het totaal van een doelgroep (bedrijven of producten) wordt bezocht (toezichtintensiteit) of het aantal maatregelen dat binnen een doelgroep word opgelegd (handhavingspercentage). Andere indicatoren zeggen iets over de prestatie, zoals de mate waarin bedrijven wet- en regelgeving naleven (nalevingsniveau), doorlooptijden, klanttevredenheid en doorlooptijd van meldingen, of bezwaar & beroep. Dit worden kritische prestatie-indicatoren genoemd (KPI's). De ontwikkeling van KPI's is mede afhankelijk van de (geleidelijk verbeterende) datakwaliteit.

KPI doorlooptijd bezwaarzaken

Gedurende de laatste jaren is de realisatie van nieuwe bezwaren binnen de wettelijke termijn (inclusief verlenging) gestegen. Voor 2023 wordt de norm gesteld op 75%.

Sinds 2020 is de norm wat betreft de KPI doorlooptijd bezwaarzaken (inclusief verlenging) gesteld op 70%. Deze norm is tot en met 2021 niet gehaald doordat bezwaarzaken uit de jaren 2016 e.v. een drukkend effect op de doorlooptijd hadden. De beheersmaatregelen die vanaf 2020 zijn getroffen hebben ervoor gezorgd dat het aantal bezwaarzaken dat binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld is toegenomen en dat naar verwachting in 2022 de KPI wordt behaald. Het streven is de afhandeling van bezwaarzaken binnen de wettelijke termijn (incl. verlenging) nog verder te laten toenemen. Daarom wordt voor 2023 de norm gestelde op 75%.

KPI doorlooptijd meldingen en vragen

90% van de meldingen en vragen wordt binnen een termijn van 6 weken afgehandeld.

De NVWA werkt onverminderd door aan een zorgvuldige verwerking van meldingen en vragen om zo doorlooptijden te verkorten. In 2022 is 90% van de meldingen en vragen binnen de gestelde termijn van 6 weken zijn afgehandeld. Dit is conform de in de Rijksbegroting 2023 onder doelmatigheidsindicatoren opgenomen waarde. Ook voor 2023 streven we naar een afhandelingspercentage van 90%.

Afhandelingspercentage per jaar
jaar 2019 2020 2021
Doorlooptijd (in %) 79 81 84