NVWA legt fikse boete op aan online drogist

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een online drogist een boete opgelegd van ruim 73 duizend euro. Het bedrijf verkocht producten waarbij gezondheidsclaims werden gemaakt die wettelijk niet zijn toegestaan. De online drogist bleef de claims bij de producten vermelden, ondanks waarschuwingen, bestuurlijke boetes en herinspecties van de NVWA.

Middelen verkrijgbaar bij drogist

Gezondheidsclaims

Inspecteurs van de NVWA constateerden dat de online drogist herhaaldelijk de fout in ging. De afgelopen twee jaar verkocht het bedrijf levensmiddelen met niet toegestane gezondheidsclaims. Dit is in strijd met artikel 10, eerste lid, van Verordening (EG) 1924/2006.

Claims kunnen voorkomen op etiketten van levensmiddelen, maar ook in folders, op websites en op (sociale) media. Claims, inclusief voedings- en gezondheidsclaims, zijn een vrijwillige vorm van voedselinformatie. Vrijwillige voedselinformatie mag nooit misleidend, verwarrend of dubbelzinnig zijn. De NVWA treedt op als etiketten van levensmiddelen onjuiste of verboden claims bevatten over voeding, gezondheid en medische werking.

Bedrijf kreeg eerder ook al boete

Het bedrijf kreeg vorig jaar ook al een boete opgelegd vanwege een soortgelijke overtreding. Vier maanden later werd tijdens een nieuwe inspectie opnieuw een dergelijke overtreding geconstateerd. De boete is opgelegd omdat het bedrijf een product op zodanige wijze op de website presenteerde dat voor de consument de suggestie werd gewekt dat het goed is voor de spieren en pezen. Wettelijk gezien is er geen enkele gezondheidsclaim voor dat product toegestaan, dus ook deze niet.

Nadat het bedrijf onder verscherpt toezicht werd gesteld, heeft de NVWA besloten om het bedrijf vanwege herhaalde overtredingen een omzetgerelateerde boete op te leggen van ruim 73 duizend euro.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, (088) 22 33 700.

Particulieren en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88.