Weinig overtredingen Too Good To Go producten

De meeste Verrassingspakketten die aangeboden worden via de app Too Good To Go voldoen aan de voedselveiligheidseisen. Dat blijkt uit een steekproef van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA haalde 51 pakketten op bij onder meer hotels, all you can eat-restaurants en kantines en in geen geval was er een gevaar voor de voedselveiligheid. Wel werden aanbieders aangesproken op het bewaren op de correcte temperatuur, het verstrekken van allergeneninformatie en het feit dat zij hun klanten moeten laten weten dat het eten bedoeld is om direct te consumeren.

Tas met boodschappen
Beeld: ©NVWA

App Too Good To Go

Via de app Too Good To Go kunnen bedrijven een Verrassingspakket aanbieden. Daarin zitten voedingsmiddelen waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verstrijkt. Doel is om voedselverspilling tegen te gaan. In 2022 controleerde de NVWA of aanbieders de regels rond het bewaren van voedsel naleven. En of zij hun klanten goed informeren.

  • Er werden weinig overtredingen rond temperatuur of houdbaarheid geconstateerd.
  • Wel moeten bedrijven hun klanten beter informeren over mogelijke allergenen in onverpakte levensmiddelen.
  • Ook moeten aanbieders benoemen dat bederfelijke levensmiddelen bedoeld zijn om direct te consumeren.

Geen maatregelen opgelegd

De inspecteurs voerden een zogenoemde monitorende inspectie uit. Daarom zijn geen maatregelen opgelegd. Wel zijn bij overtredingen de betrokken bedrijven hierop aangesproken. Er is nergens direct gevaar voor de voedselveiligheid geconstateerd.

Geen extra inspecties nodig

De meeste aanbieders van Verrassingspakketten gaan verantwoord om met hun producten. De NVWA ziet daarom op dit moment geen reden om extra inspecties uit te voeren. De NVWA blijft de ontwikkelingen om voedselverspilling tegen te gaan volgen en voert zo nodig opnieuw inspecties uit.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, telefoonnummer (088) 22 33 700.

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).