Inspectieresultaten vervoer van mest 2022

Voor het vervoer van mest gelden wettelijke regels. De NVWA ziet toe op de naleving van deze regels. In 2022 voerden we 921 vervoerscontroles uit.

In het kort: klein deel sector gecontroleerd

In de mestwetgeving is het transport van meststoffen een essentieel onderdeel. Wij kunnen alleen toezicht houden op de beperkingen van het toepassen van meststoffen als we weten waar en hoeveel meststoffen worden aan- en afgevoerd en er worden geproduceerd en in voorraad gehouden.

In 2022 zijn er 921 vervoerscontroles uitgevoerd. Dit waren grotendeels aselecte controles. Hierbij heeft ieder bedrijf evenveel kans om in de steekproef te vallen.

  • Bij 837 controles ging het om vervoer van dierlijke meststoffen. Hiervan was 93,7% akkoord en 6,3% niet akkoord.
  • Bij 84 controles ging het om vervoer van niet-dierlijke meststoffen, waaronder compost, zuiveringsslib en kunstmest. Hiervan was 98,8% akkoord en 1,2% niet akkoord.

Op basis van deze inspecties zijn geen conclusies te trekken over de naleving van de sector als geheel. Er is een te klein deel van de sector geïnspecteerd.

Inspectieresultaten: vooral overtredingen bij vervoer drijfmest

Onze controles voeren we uit op basis van meldingen, signalen, analyses en bevindingen tijdens surveillance door inspecteurs van het vervoersteam. In principe kunnen alle vervoerders die dierlijke en niet-dierlijke meststoffen transporteren in heel Nederland gecontroleerd worden. Maar de nadruk ligt op de Gebiedsgericht Handhaven-gebieden (GGH-gebieden). Dit zijn gebieden waar we intensief toezicht houden in het kader van de Versterkte Handhavingsstrategie Mest.

Waar hebben wij op gecontroleerd?

Bij onze controles letten we onder meer op:

  • de registratie van de vervoerder
  • de administratie
  • weging van de meststoffen
  • bemonstering van de meststoffen
  • AGR-GPS-apparatuur
  • het Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM)
  • naleving van de Verordening dierlijke bijproducten (verplicht bij vervoer van dierlijke meststoffen)
  • de vrachtbrief (verplicht bij vervoer van niet-dierlijke meststoffen, behalve bij compost en zuiveringsslib)
  • het Vervoersbewijs Zuiveringsslib en Compost (VZC).

We controleren niet bij iedere inspectie op al deze onderdelen. Het is afhankelijk van de omstandigheden waar we precies naar kijken.

Aantal inspecties per type meststof

In 2022 hadden de meeste inspecties betrekking op het vervoer van dierlijke meststoffen. Bij 41 inspecties bleek tijdens de controle dat er geen meststoffen werden vervoerd. Deze inspecties zijn niet voortgezet.

Type meststof Aantal inspecties
Dierlijke meststoffen 837
Niet-dierlijke meststoffen 43
Geen meststof 41
Totaal 921
Type dierlijke meststoffen Aantal inspecties
Drijfmest 554
Vaste mest 283
Type niet-dierlijke meststoffen Aantal inspecties
Compost 15
Overige 28

Aantal inspecties per oordeel

Van de 921 inspecties waren 54 inspecties niet-akkoord. Bij 53 van deze inspecties ging het om vervoer van dierlijke meststoffen en bij 1 inspectie ging het om vervoer van niet-dierlijke meststoffen. Het nalevingspercentage is 93,7% voor dierlijke meststoffen en 98,8% voor niet-dierlijke meststoffen.

Inspectie Akkoord Niet-akkoord Totaal
Dierlijke meststoffen 784 53 837
Niet-dierlijke meststoffen 83 1 84

Overtredingen

Bij de inspecties die niet akkoord waren zagen we verschillende soorten overtredingen. Deels stelden we bij 1 inspectie meerdere overtredingen vast. Bij 1 niet-akkoord inspectie ging het om vervoer van niet-dierlijke meststoffen. Hier zagen we een overtreding op het gebied van ‘transport’.

Bevindingen Aantal
Administratieve verplichtingen (registratie, AGR-GPS) 10
Transport (VDM, AGR-GPS, wegen, bemonsteren) 58
Dierlijke bijproducten (handelsdocument, reinigen & ontsmetten, lekvrij/afgedekt) 89
Totaal 157

Hoe hebben wij gehandhaafd?

Voor elke overtreding hebben we een maatregel genomen conform het interventiebeleid. In totaal waren er 54 vervolgacties of sanctiemaatregelen. Soms zagen we meerdere overtredingen bij 1 controle. Daarom kunnen er per bedrijf ook meerdere maatregelen opgelegd worden.

vervolgacties en/of  sanctiemaatregelen Dierlijke meststoffen Niet-dierlijke meststoffen
Rapport van bevindingen (RVO) 47 1
Rapport van bevindingen (TBM) 2 0
Proces-verbaal (OM) 2 0
Schriftelijke waarschuwing 2 0
Totaal 54 1

Vervoersinspecties worden meestal bestuursrechtelijk afgehandeld. Wij sturen een rapport van bevindingen naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) of naar het team bestuurlijke maatregelen (TBM) van de NVWA, die een boete kunnen opleggen. Soms geeft de inspecteur een schriftelijke waarschuwing.

Er komen ook overtredingen voor die onder het strafrecht vallen. Wij sturen dan een proces-verbaal naar het Openbaar Ministerie (OM).

Vervolgaanpak

Ook in 2023 voeren wij vervoerscontroles uit.