Ondernemers geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen in voedsel

Ondernemers die niet voorverpakte levensmiddelen verkopen, geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen. Het gaat om bedrijven in de horeca, ambachtelijke bedrijven, retail en instellingen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6.548 van die bedrijven of zij hun klanten goed informeerden over allergenen in levensmiddelen. Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie.

Bordje met allergenen bij croissants
Beeld: ©NVWA

Ongeveer 500.000 Nederlanders hebben een voedselallergie. Zij kunnen ernstig ziek worden en in het ergste geval zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld gluten, noten of schaal- en schelpdieren. Ook als het maar om een hele kleine hoeveelheid gaat. Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde allergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.

Inspectieresultaten 2023

Bij 2.008 inspecties (30,7%) informeerde het bedrijf op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen. Bij 1.081 inspecties (16,5%) verstrekte de ondernemer mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3%) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding waarbij de consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.

De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8%), gevolgd door retail (46,0%) en ambachtelijke bedrijven (44,8%). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager (28,6%).

De NVWA treedt met waarschuwingen en boetes op tegen overtredingen. Na verschillende waarschuwingen en boetes had 1 op de 10 van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde.

Meer informatie

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, telefoonnummer (088) 22 33 700.

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).